Pagina's

dinsdag 2 maart 2010

Grote borden

Prehistorische marketeers
Vanuit mijn auto zag ik vanochtend het ene na het andere verkiezingsbord. Je kent ze wel, van die borden die, een beetje scheef, tegen een lantaarnpaal zijn geplaatst. Foto’s van politici die proberen om op aanwijzen van een fotograaf betrouwbaar te glimlachen. Veel geld over denk ik, bij de politieke partijen. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat er één Nederlander is die denkt: ‘Hé, wat een vriendelijk glimlachende mevrouw, laat ik daar maar op gaan stemmen’. Welke prehistorische marketeer heeft de plaatselijke staatkundigen zo’n jaren 80 campagne geadviseerd?

Failliet systeem
Nu ben ik wat cynisch als het om politiek gaat. Mensen stellen zich verkiesbaar en komen in de oppositie of in de regering. Als ze in de oppositie komen gaan ze meer kiezers proberen te krijgen door de regering stelselmatig het regeren onmogelijk te maken zodat die zo snel mogelijk valt. Tegelijkertijd probeert de regering te regeren, maar dat lukt niet, omdat ze aan de ene kant door de oppositie in een lastige hoek worden gezet en anderzijds proberen om toch ook sexy te blijven overkomen bij de kiezers. Als het kabinet dan onvermijdelijk valt komen er verkiezingen, waarna de rollen (soms) worden omgedraaid. De opposanten komen in de regering die het werken onmogelijk wordt gemaakt door de voormalige regering die nu in de oppositie zit. Huh? Redelijk failliet systeem.

Langs de weg
Om even terug te komen op die borden. Vlak voor ik afsla naar mijn werk staat er een reclamebord van
20 X 20 meter, momenteel ingenomen door een makelaarsvereniging. Dit soort borden schijnt de verkeersveiligheid negatief te beïnvloeden. En daarnaast is het volgens mij een heleboel weggegooid geld. En dat geld kun je tegenwoordig toch veel zinvoller besteden? Zo’n landelijke reclamecampagne kost al snel een tonnetje of wat en daarvoor zou je een verschrikkelijke berg meetbaar resultaat bij Google kunnen kopen, een consumenten portal kunnen ontwikkelen om de dialoog met de klanten van je leden aan te gaan, voor alle leden gratis te koop borden kunnen aanschaffen, etc…

Ik probeer te bedenken wat er nu eigenlijk op dat bord stond. Ik weet het niet meer..

1 opmerking:

  1. Mooi verwoord Gerben! Qua politiek en grote borden sluit ik me bij je aan :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie!