Pagina's

donderdag 4 maart 2010

Groeiversneller voor makelaars

Eye opener
Sinds 7 maanden nemen wij deel aan het programma Groeiversneller. Een initiatief van EZ om bedrijven snel te laten groeien. Dat programma was voor ons een eye-opener. En ik denk vaak aan een vertaalslag van het programma richting makelaardij.

Achtergrond
Korte achtergrond. Wij zijn in 2001 begonnen met ons bedrijf en dachten toen na drie jaar binnen te zijn om aldus zeven Aston Martins te kunnen kopen (voor iedere dag van de week één), al champagne drinkend in een Spyker speedboot langs de stranden van St. Tropez te kunnen varen, op de voorpagina van de Fortune 500 te prijken en in algemene zin walgelijk rijk en aanbeden te zijn. Is nog steeds niet gelukt. Not even close. Dan ga je als ondernemer nadenken. Wat zou ik anders kunnen doen?

The road
We groeiden weliswaar, jaar na jaar. Maar we hadden moeite om exponentieel harder te groeien. Om antwoorden te vinden op veranderende markten. En we hadden de neiging om opportunistisch en met onvoldoende focus de ´kansen van de dag’ achterna te rennen. Het ging ok, maar we wilden beter. We hadden naar ons gevoel een gebrek aan visie en strategie.

Ondernemersschool
Er is geen LOI cursus die je leert wat je dan moet doen. En het lezen van allerlei managementboeken is weliswaar leerzaam, maar biedt fragmentarisch informatie. Waarom is er geen ondernemersschool die je kan helpen? Die bleek er te zijn, het programma Groeiversneller.

Stap 1, je makelaarskantoor in 2015
Wat hebben we bij Groeiversneller gedaan? Eerst een gedetailleerde beschrijving van ons bedrijf gemaakt zoals we willen dat het eruit zal zien in 2015. Het eindpunt bepaalt dus. Onder begeleiding van specialisten en samen met een groep ondernemers die worstelden met dezelfde problemen als wij. Doe je ogen dicht en probeer het je voor te stellen. Jouw makelaarskantoor in 2015.

Stap 2, facing the brutal facts
Daarna een analyse van ons bedrijf zoals het anno 2009 was. Sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen. Confronterend, al helemaal omdat opnieuw specialisten en collega ondernemers je bevindingen aan een kritische toets onderwierpen. Maar het leverde wel een objectief beginpunt op. Waardoor we een strategie konden ontwikkelen om te komen van A naar B. Strategie? Mooi woord, maar wij dachten daarbij aan wat Bert van Marwijk en zijn mannen strategisch in gedachten hadden om wereldkampioen te worden en hadden er verder weinig kaas van gegeten. We kregen er les in. Lessen die direct toepasbaar zijn in de makelaardij. Want hoeveel makelaars kunnen antwoord gegeven op de vraag: op basis van welke strategie zij de komende vijf jaar gaan groeien? Kunt u het? Wij konden het zeven maanden geleden in ieder geval niet. Nu wel.

Stap 3, plannen
Voor de komende vijf jaar hebben we alle dingen die we moeten doen om te komen van A naar B ingepland. In grove lijnen weten we nu dus al wat we in de eerste helft van 2012 gaan doen. En dat geeft richting en focus aan ons bedrijf. Iedere medewerker weet welke kant we opgaan, waarom en wanneer.

Voor makelaars
Groeiversneller is niet één op één in te zetten voor makelaars. Maar het principe is uitstekend hanteerbaar. De drie stappen die hierboven staan zijn toepasbaar. Leren van collega ondernemers is toepasbaar. Leren over strategie is toepasbaar. Hoe precies hoop ik in de komende maanden uit de markt te horen. Onder andere van de lezers van dit blog, alle tien.

4 opmerkingen:

  1. Interessant verhaal en precies mijn filosofie. In principe heel logisch denk vele (startende) ondernemers niet op deze manier en ik zeg het eerlijk, ik denk ook dikwijls te moeilijk. Maar onder andere door bovenstaande denk/werkwijze zal mijn bedrijf RecCen dit jaar nog bekend zijn bij een redelijk groot en breed publiek.

    Ik zal het ook doormailen naar een ondernemersvriend die een makelaarskantoor in Dordrecht heeft. Wij hebben overigens vrij regelmatig open gesprekken over onze knelpunten en wijzen elkaar op kansen en verbeteringen. Dit heeft voor ons allebei al heel veel opgeleverd!

    Marco Prins

    marco@reccen.nl
    0184-425141

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Gerben,
    Prima verhaal. Ik heb genoten van ons bedrijfsbezoek bij jou op kantoor en van de activiteit die er heerst. Vond vooral de "War Room" een vondst, elke dag focussen! Ik weet zeker dat jullie je doel bereiken! Ik hoop dat we met CustomMail/MakelMail de zelfde kant opgaan :)
    Hartelijke groet, Gert van Dorsten

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @gert
    Je maakt mij nieuwsgierig inzake de "war room". Kan Gerben en/of Gert daan een toelichting op geven?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Jeroen, De Warroom is een speciale ruimte op ons kantoor waar iedere afdeling iedere dag een dagelijkse huddle (meeting) van 15 minuten heeft. Je mag altijd even komen kijken hoe hij eruit ziet!

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie!