Pagina's

dinsdag 16 februari 2010

De slag bij Schubbesnotterveen


Zwerver
Op een zaterdagmiddag liep ik met vrouw en zoons door Arnhem, toen ik bijna struikelde over een zwerver. Omdat ik toch al vreselijk jeuk had van het gewinkel gebaarde ik mijn vrouw door te lopen, pakte een stuk van twee euro uit mijn zak en bukte om het in het bakje van de, zacht kreunende, zwerver te gooien. Opgeschrikt door het gerammel van het muntstuk keek de zwerver me met bloeddoorlopen ogen aan.
‘Bedankt’ zuchtte hij.
‘Hoe is het zover met je gekomen?’ vroeg ik, geïntrigeerd door het ooit stijlvolle kostuum dat nu in lompen om de man heen hing.
‘Jaap’ murmelde de man zacht en nog een keer ‘Jaap!’ nu harder en met een agressieve blik. Ik keek niet begrijpend om me heen, op zoek naar Jaap maar zag niemand. ‘Ooit was ik succesvol in de makelaarsbranche’ kwam er uit zijn tandeloze mond, vergezeld van de geur van goedkope wijn. ‘maar toen…JAAAP’ spuugde hij uit.

Munitie
‘En je arm, wat is daarmee gebeurd’ vroeg ik, met een knikje naar de stomp die onder zijn rechtermouw verborgen ging.

‘De slag bij Schubbesnotterveen, ik vocht in de voorste gelederen. Het was tegen enen toen we heuvel 12 aanvielen die werd verdedigd door een andere makelaarsvereniging. Ik weet nog dat ik een scherpe pijn voelde, opzij keek en zag dat mijn arm werd afgerukt door een clusterrapport over dalende huizenprijzen en taxatiestandaarden. Dat was de geliefde munitie in die tijd.’ De zwerver en ik kijken elkaar woordeloos aan.

Klanten
‘Maar je klanten dan?’ vraag ik. ‘Die bleven je toch wel trouw? Tenslotte heb je een belangrijke rol gespeeld bij één van de belangrijkste en leukste beslissingen in hun leven’. De zwerver neemt een flinke slok uit een met papier omwikkelde fles wijn. Zijn ogen staren in de verte terwijl hij nadenkt over mijn vraag.

‘mijn klanten…mmm…’. Heel even zie ik een lichtje in zijn ogen gloeien. Maar dan draait hij zich om, maakt met een wegwerpbeweging van zijn goede arm duidelijk dat het gesprek ten einde is, en rolt zich op zijn zij. ‘Jaaaaap’ klinkt het nog even klaaglijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!