Pagina's

vrijdag 25 juni 2010

de Verenigde Oost-Indische makelaars

Wilhelmus vahan Nahasouwuh...

Op 22 juni jongstleden hebben drie groepen makelaars het aangedurfd te pitchen.

Oftewel, een presentatie te geven, voor een groep van 40 kritische consumenten, ja, u leest het goed, en daarin een door hen bedachte toekomst-strategie te verdedigen. Dat is uniek, dat is fantastisch, dat is ongekend, ja dat is zelfs VOC waardig.

Waarom?
De VOC (of Oost-Indische Compagnie) wordt gezien als de eerste echte multinational en was het eerste bedrijf dat aandelen uitgaf. Ze voeren meer dan 4700 keer naar Azië, en bedreven handel op een ongekende manier. Ze waren zeg maar de Microsoft van de Middeleeuwen en hielden dat een paar eeuwen vol.Weet u wat het doel was van de VOC?

...Noodzaak tot bundeling van krachten in plaats van onderlinge concurrentie...

Ha! En dat was in 1602! Meer dan 400 jaar later, zelfde land, zelfde doel. NVM, VBO en VastgoedPro makelaars doen een gezamenlijke pitch. Erg knap. En geloof me, het was niet makkelijk voor ze. Het ging namelijk over strategie, en dan één die langer reikt dan volgende week dinsdag. Niet iets waar de gemiddelde makelaar dagelijks mee bezig is. En dan ook nog eens voor een groep hongerige consumentenleeuwen staan, het klamme zweet in je handen waardoor de microfoon er bijna uit glijdt, warme lampen op je glimmende kop, en een sadistische tijdwaarnemer die ervoor zorg draagt dat je spreektijd na 8 minuten onverbiddelijk wordt beëindigt, met als instrument een hoorn waarop Johan van Oldenbarnevelt trots zou zijn en waarbij de Vuvuzuela volledig in het niet valt.

Vaderlandse Vastgoed trots
Wat blijkt? Ze deden het ontzettend goed, onze Vaderlandse Vastgoed trots. Ze kwamen met nieuwe ideeën en vertelden er, ondersteund door mooie presentaties, enthousiast over, wat werdt gewaardeerd door de aanwezige consumenten. In ruil ervoor lieten de consumenten weten welk idee en welke specifieke onderdelen van de strategieen hen het meeste aanspraken. De consument dus, die samen met de makelaar nadacht over de toekomst.

Blue Ocean Pitch makelaardij 2010 (georrganiseerd door Venum), het was leerzaam en leuk. In de zomereditie van Vastgoed komt een reportage en hier kunt u de foto’s bekijken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!