Pagina's

woensdag 10 februari 2010

Je lokale reputatie vestigen en uitbouwen

Je lokale reputatie vestigen en uitbouwen


Laatst las ik op de BLOG van een collega-softwarebedrijfvoormakelaars-directeur dat een BLOG een fantastisch middel is ‘om je lokale reputatie te vestigen en uit te bouwen’. Nu is mijn reputatie (sinds ik als tiener in deze regio regelmatig dronken zingend en als gevolg daarvan brakend over straat zwalkte) weliswaar gevestigd, maar dan als (ooit) notoire zatlap. Dus, na lezing van het feit dat ‘een blog een fantastisch middel is om je lokale reputatie te vestigen en uit te bouwen’, zo geschreven door een collega-softwarebedrijfvoormakelaars-directeur, heb ik besloten de digitale pen ter hand te nemen en aldus mijn lokale reputatie om te buigen en daarna uit te bouwen in de richting van iets anders dan die van een (ooit) notoire zatlap. Maar waarover geschreven? Want om die reputatie te vestigen moet het ergens over gaan.

Haha! Internet tijdperk! Googelen op ‘makelaardij blog’. Dat biedt weinig (te kopiëren) materiaal. Ik lees BLOG's van collegae die zo tekeer gaan tegen de NVM dat ik het idee krijg dat zij op school gepest werd door Nico Vermeer Mathijssen en dat nu aan het verwerken zijn. Krijg ik weinig positieve energie van. Nu heb ik twee jonge zoontjes die de waarde van een goede nachtrust niet kennen, wat betekent dat ik zuinig moet zijn met mijn energie. Ook nog een onderneming te runnen, dus het moet over wat leukers gaan, het moet energie geven, niet kosten.

Nog wat makelaardij blogs opgezocht. Die doen me een beetje denken aan Ajax-Feyenoord, waarbij ik me, gezien het taalgebruik in sommige blogs, afvraag wanneer de schrijvers ervan elkaars clubhuis in brand gaan steken om daarna af te spreken op een weiland in de buurt van een grote stad om elkaar dan heel volwassen met opgerolde taxatierapporten de hersens in te slaan. Kan ik het ook niet over hebben aangezien ik vroeger altijd diegene was die in elkaar geslagen werd.

Deze BLOG gaat over ondernemer zijn. Want ik hoop dat hij door ondernemers gelezen gaat worden. En over hoe dat te combineren met die kids (en de bijgeleverde echtgenote, die in de VIVA heeft gelezen dat ze recht heeft op veel meer tijd en aandacht, terwijl jij je de pestpokken werkt om het door het gat in haar hand ontstane dreigende liquiditeitstekort af te wenden. Wat blijkt; afhankelijk van de mate waarin je hierin slaagt, groeit het gat in haar hand (of breidt zich uit naar beide handen en voeten en die van haar eeuwig jengelende vriendinnen) waarop jij in een deprimerende vicieuze cirkel raakt, waarna je echtgenote in de FLAIR leest dat het in is om een belachelijk veel jongere partner te hebben. Jij wordt dan, tot je grote geluk, gedumpt en kunt weer verder met je leven), maar dit geheel terzijde.

Oh ja, bent u een vrouwelijke makelaar, vervang dan VIVA en FLAIR door Playboy en FHM).

Hoe dan ook. Ondernemer zijn de meesten van u. En allemaal moeten we dat, al twitterend en Hyvend, combineren met een priveleven en een crisis en een veranderende markt. Genoeg te Bloggen dus. Ouders of grootouder zijn ook een aantal van u, anderen worden het wellicht nog. Bij de ene groep kan ik steun zoeken, de andere waarschuwen.

Over ondernemerschap lijkt het me leuk schrijven. Uiteindelijk hebben we allemaal een min of meer vergelijkbare ambitie. Dus, daar gaan we…Ondernemen in de makelaardij in 2009 is niet gemakkelijk. Verrassende uitspraak. En onzinnig. Ondernemen is nooit makkelijk. Gelukkig maar, want dan ging iedereen ondernemen (inclusief mijn vrouw en haar vriendinnen). Waardoor het overigens wel weer moeilijker zou worden, maar dat (opnieuw) terzijde. Op internet staan een heleboel definities van het woord ‘ondernemerschap’. De volgende sprak mij aan;

‘Ondernemerschap of entrepreneurschap is initiatief nemen tot en nieuwe organisaties opzetten als marktkansen zich voordoen’.

Hij spreekt aan omdat ‘initiatief’ wordt genoemd. Je zou daar ‘gedurfd’ voor kunnen zetten. Ik weet een leuk voorbeeld van ‘gedurfd initiatief’ in uw markt. Dat heet makelaarsland. Die zet een concept op waardoor hij ruzie krijgt met (bijna) alles wat makelaar heet in Nederland. Een compleet nieuw en ongekend initiatief! De branche staat op haar achterste benen en heeft het over oneerlijke concurrentie. Inmiddels heeft de ondernemer met gedurfd initiatief duizenden woningen in de verkoop. En kan ik uit ervaring vertellen dat menig makelaar zijn initiatief heeft willen kopiëren.

Het heeft ook te maken met het tweede deel van de definitie. Daarin staat ‘als marktkansen zich voordoen’. Lijkt me dat de kans zich voordeed in het geval van makelaarsland. Het gaat er niet om of je het eens bent met het concept makelaarsland. Ik wil duidelijk maken dat hij op een gedurfde manier initiatief nam op het moment dat een marktkans zich voordeed. Dat geeft stof tot nadenken. Wanneer nam ik voor het laatst gedurfd initiatief? En is het nu niet juist de tijd om dat te doen? Liggen er in deze markt niet enorme kansen als ik gedurfd initiatief weet te nemen? Is het aanbieden van deeldiensten of stunten met courtages nu echt gedurfd initiatief?

Ik heb gegoogled en gegoogled tot mijn vingertoppen blauw zagen, maar het antwoord staat niet op internet. Wij, ondernemers, moeten hem zelf beantwoorden. U voor uw bedrijf, en ik voor het mijne. En we mogen elkaar helpen bij het beantwoorden. Ik hoor dus graag jullie mening over dit onderwerp (of ieder ander).

Leuk boek wat ik recent heb gelezen en wat aansluit bij dit onderwerp. The Purple Cow van Seth Godin (te bestellen via www.managementboek.nl).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!